ДЕР та інноваційна діяльність школи
Інноваційна діяльність
НАУКОВО-ПЕДАГОГІЧНИЙ ПРОЕКТ “РОСТОК”

Прогресивний розвиток українського суспільства потребує глибоких змін у становленні національної освіти. Тому особливої актуальності набуває проблема розробки та створення розвивальних програм. На сьогоднішній день існує гостра проблема у підручниках та навчальних посібниках,які б мали гуманний, розвивальний характер,формували творчу особистість. Тому виникає проблема апробації нових інноваційних педагогічних технологій, направлених на розвиваюче навчання.
Оптимальні умови особистісного розвитку школяра забезпечує технологія діяльнісного навчання, яка є методологічною основою науково-педагогічного проекту «Росток».
Наукове керівництво проектом здійснює Науково-методичний центр середньої освіти МОН України в особі кандидата педагогічних наук, автора проекту „Росток”, доцента відділу виховної роботи та захисту прав дитини Науково- методичного центру середньої освіти Міністерства освіти і науки України Пушкарьової Тамари Олександрівни.
В нашій школі за проектом «Росток» з 2017 року працює класний керівник 4-А класу - Пономар Галина Іванівна та з 2019 року класний керівник 2-А класу - Ковальчук Людмила Іванівна
Суть проекту:
Ця інноваційна програма піготовки учнів до логічного сприйняття навчального матеріалу, яка дозволяє учням самостійно прогнозувати рішення, встановлюючи причинно-наслідкові зв’язки.
Мета проекту :
Формування здібностей до саморозвитку і самореалізації особистості на засадах інтеграції та діяльнісного підходу до навчання і виховання.
Програма зорієнтована на формування у дітей здібностей до:
- самовизначення;
- самоорганізації;
- саморозвитку.
Принципи навчання
В основі програми лежить технологія діяльнісного методу:
- мотивація (самовизначення) учбової діяльності;
- актуалізація і фіксування ускладнення в пробній дії;
- виявлення місця і причини ускладнення;
- побудова проекту виходу з ускладнення;
- реалізація побудованого проекту;
- первинне закріплення з промовою вголос;
- самостійна робота з самоперевіркою;
- включення в систему знань і повторення;
- рефлексія учбової діяльності.

Типи уроків з використанням діяльнісного методу:
- уроки відкриття нових знань;
- уроки рефлексії;
- уроки розвиваючого контролю;
- уроки узагальнення та систематизації знань.
Мета уроків – навчити самостійному рішенню проблеми
Засіб – відкриття знань разом з дітьми
Базові предмети програми:
- математика;
- природничі предмети (хімія, фізика, біологія, географія)
Апробація програм та підручників
Вчителями нашого закладу, що працюють за програмою "Росток" здійснювалася апробація навчальних програм і підручників.
Особливості програми
- Зміст виходить за межі Державних стандартів освіти, поширюючи і поглиблюючи його. Розрахована на різних за рівнем навчальних можливостей дітей. Принцип мінімакса, покладений в основу технологій навчання, дозволяє реалізувати індивідуальний і диференційований підхід до учнів. Навчаємо за програмою-максимум, контролюємо за вимогами програми- мінімум (Не всі теми є обов’язковими)
- ”Випереджальна багатолінійність” у процесі навчання за даною програмою: включення в зміст навчально-виховного процесу тем, які не входять на даному віковому етапі до обов’язкових, а використовуються для: розвитку дітей, розширення їх кругозору; формування інтересу до математики; закріплення обов’язкового програмового матеріалу (тренувальні вправи виконуються паралельно з дослідженням нових математичних понять та способів дій); пропедевтичної роботи щодо опрацювання наступних тем.
- Уроки носять розвиваючий характер, продуктивне мислення: виведення правила, обґрунтування закономірності.
- Тема закінчується створенням творчої роботи: малюнок, казка та ін.
Особливості підручників
Підручники реалізують особистісно орієнтований підхід до навчання. Створені сприятливі умови для розкриття учнями своїх здібностей, цілеспрямованого позитивного впливу на ціннісно-орієнтаційну, вольову, емоційну сфери особистості учнів. Особлива роль відводиться звертанням до учнів: «доведи», «змоделюй», «розроби»... Їх мета – зробити учня активним учасником навчального процесу. Звертання використовуються у текстах і у системі вправ для активізації уваги до способів навчальної діяльності. Учні залучаються до спільного з автором пошуку і самостійної діяльності.
Підручники реалізують індивідуальний підхід до учнів. Підручник розроблений у інтерактивній формі - „підручник-зошит”, яка дозволяє учневі бути його “співавтором”, ефективно організовувати пошукову і творчу навчальну діяльність. Підручник розвиває варіативне мислення. Передбачена можливість вибору завдань і їх творчого опрацювання. Пропонуються варіанти виконання завдань та їх оформлення, що дає змогу вільно обирати найбільш раціональні способи діяльності. З метою виховання сучасного світогляду учнів у підручнику реалізується зв’язок з реальними проблемами довкілля.
Підручники реалізують розвивальний підхід до учнів. Зміст підручника побудовано таким чином, що навчання ведеться в «зоні найближчого розвитку». В процесі роботи учень поставлений в ситуацію, яка потребує від нього продуктивних дій. Важливою особливістю підручника є завдання на формування пізнавальної мотивації на природничому матеріалі або історичному матеріалі, на сюжетах з повсякденного життя.
Для підвищення пізнавального інтересу учнів в підручнику використані різноманітні засоби: • широко використовуються досліди, спостереження, практичні роботи, кросворди, бліц- турніри, творчі роботи; • система завдань насичена іграми, пошуковими, експериментальними завданнями; • оформлення підручника виконано відповідно віку учнів з використанням елементів гумору в малюнках У підручниках-зошитах передбачено спеціальний апарат орієнтування.
Що дає проект?
Нормативно-правове забезпечення
- Наказ ДОН КОДА від 02.09.2015 №220 "Про впровадження педагогічної технології "Росток" у навчальних закладах Київської області у 2015/2016 навчальному році"
- Наказ ДОН КОДА від 26.08.2014 № 232 "Про впровадження педагогічної технології "Росток" у навчальних закладах Київської області у 2014/2015 навчальному році"
- Наказ ДОН КОДА від 30.08.2013 №281 "Про інноваційну діяльність за науково-педагогічним проектом «Росток» у навчальних закладах Київської області у 2013/2014 навчальному році»
Відкритий урок
за проектом «Росток» в 1-А класі.
30 січня 2018 року учитель початкових класів Пономар Галина Іванівна презентувала урок з навчання грамоти:
навчання читання за темою «Ми серед людей»
З 1 вересня 2018 н. р. в нашій школі стартував проект
«На крилах успіху»
вчитель: Романченко Валентина Олексіївна

Освітній проект
«На крилах успіху»
Від ідеї до реалізації : Сухаревська Олена Олександрівна, співробітник відділу інновацій та стратегій розвитку освіти Інституту педагогіки НАПН України, заслужений працівник освіти України , координатор проекту «На крилах успіху».
Інноваційний освітній проект «На крилах успіху» розробляється під егідою Інституту педагогіки Національної академі їпедагогічних наук України, зокрема віце-президента Національної академії педагогічних наук України, директора Інституту педагогіки НАПН України, доктора педагогічних наук, професора, члена-кореспондента НАПН України, заслуженого діяча науки і техніки України Топузова Олега Михайловича.
Автор ідеї, науковий керівник і розробник проекту Цимбалару Анжеліка Дмитрівна, головний науковий співробітник відділу інновацій та стратегій розвитку освіти Інститутупедагогіки НАПН України, доктор педагогічних наук.
Автори посібників – журналів Цимбалару А. Д. Головний науковий співробітник відділу інновацій та стратегій розвитку освіти Інституту педагогіки НАПН України, доктор педагогічних наук Пархоменко Н. Є. Начальник відділу наукового та навчально-методичного забезпечення змісту дошкільної та початкової освіти в Новій українській школі Інституту модернізації змісту освіти МОН України Бондар І.Ю.
Нормативно-правова база освітнього проекту Лист МОН України №1/11- 847 від 02.02.2017 «Про надання грифа навчальним програмам»
Здоров’язбережувальне навчання: навчання в русі (комплекс фізкультхвилинок, ігри різної інтенсивності, хвилини релаксації, квести для адаптаційного періоду «Шкільний старт», ранкові зарядки-нейробіки, тематичні заняття з фізичної культури); зменшення кількості навчальних предметів (інтеграція змісту та заняття його дублювання, за рахунок чого збільшується час на опанування рідної та англійської мов, математики й природознавства); відсутність важкого шкільного ранця (інноваційний тематичний журнал-тижневик – 34 випуски по 48 сторінок, який містить матеріал з усіх навчальних предметів, + пенал); безконкурсна основа зарахування до школи (створення необхідних умов для всіх бажаючих).

Захоплююче навчання: активне навчання (дидактичні ігри, дослідження, екскурсії, квести, навчальні проекти, заняття з нейробіки); індивідуальна скринька школяра (набір дидактичних засобів навчання для формування навичок письма, лічби роботи з геометричним матеріалом); навчання через навчання інших – казкових героїв лаксиків; взаємодія з учнями 5-9-х класів; селфі-аудит (самостійне визначення дитиною ступеня опанування навчальним матеріалом і планування подальшої роботи); узгодженість навчального й виховного процесів (тижневі соціокультурні теми, наближені до життя дитини).

З 1 вересня 2018 -2019 н. р. КЗГЗЗСО І-ІІІ ст. №8 почала працювати за НУШ (Нова Українська Школа) .
Мета початкової освіти: всебічний розвиток дитини, її талантів, здібностей, компетентностей та наскрізних умінь, відповідно до вікових та індивідуальних психофізіологічних особливостей і потреб; формування цінностей, розвиток самостійності, творчості та допитливості.
Типову освітню програму створено
за принципами:
- дитиноцентрованості і природовідповідності;
- узгодження цілей предмету (курсу) з очікуваними результатами і змістом;
- доступності і науковості змісту і практичної спрямованості результатів;
- наступності і перспективності змісту для розвитку дитини;
- логічної послідовності і достатності засвоєння учнями предметних компетентностей;
- взаємопов’язаного формування у кожній освітній галузі ключових і предметних компетентностей;
- можливостей реалізації вчителем змісту освіти через предмети або інтегровані курси;
- можливостей адаптації змісту програми до індивідуальних особливостей дітей (інтелектуальних, фізичних, пізнавальних);
- творчого використання вчителем програми залежно від умов навчання.
Нормативні документи:
- рекомендації щодо формувального оцінювання учнів 1 класу (до листів МОН від 18.05.2018 № 2.2-1250 та від 21.05.2018 № 2.2-1255)
- рекомендації щодо організації освітнього процесу в 1-х класах еспериментальних загальноосвітніх закладів (лист МОН від 23.08.2017 р. № 1/9-450).
1-х класів навчаються за новою програмою.
Вчителі: Романченко Валентина Олексіївна
Шамшур Ганнуся Юріївна
Ковальчук Людмила Іванівна
Гавура Лариса Миколаївна
Кампова Леся Володимирівна
Гутніченко Світлана Олександрівна
|